Nieuwsbrief

← Vorige

Gezond Opvoeden

De meeste ouders vinden de gezondheid van hun kinderen belangrijk. Heel wat opvoedingsvragen gaan over gezonde voeding, beweging, schermtijd, roken, alcohol en cannabis. Op www.gezondopvoeden.be vind je een antwoord op vragen als: Hoe leer ik mijn kinderen groenten eten?

  • Hoe ga ik als ouder verstandig om met computertijd en stimuleer ik mijn kind tot voldoende beweging?
  • Kan ik mijn kinderen verbieden te roken als ik zelf rook?
  • Hoort experimenteren met cannabis er vandaag de dag bij, of moet ik streng optreden?

Artikels, filmpjes, interactieve tests en doe-opdrachten geven ouders de kans om over concrete situaties na te denken en om hun opvoedingsvaardigheden aan te scherpen. Want vroeg begonnen, is half gewonnen. Als kinderen tijdens de eerste levensjaren gezond eten, is de kans groter dat ze dit ook in hun verdere leven doen. Ouders hebben bovendien meer invloed op het gedrag van hun puber dan ze denken. Zij leren kinderen goede gewoontes.

De communicatiecampagne over gezond opvoeden 'Laat ze zien hoe het moet' heeft een leuk campagnelied 'broccoli en wortels' (Tom Helsen, peter van het initiatief). Het doel van deze campagne is ouders op een leuke en luchtige manier wijzen op hun voorbeeldrol als het gaat om gezonde voeding en beweging.

Voor wie?

Ouders van kinderen van 2 tot 18 jaar

Wie kan met dit project aan de slag?

Gezondheidsprofessionals die met opvoeding bezig zijn zoals opvoedings- en gezinsondersteuners, diëtisten, lokale ambtenaren van het gezondheid- en gezinsbeleid, kinderopvang, scholen, psychologen, Huizen van het Kind, wijkgezondheidscentra…

Ga aan de slag

Wens je het belang van een positieve opvoeding mee in de kijker zetten?

 


    GEESTELIJKE GEZONDHEID       GEESTELIJKE GEZONDHEID
   
Versterk de veerkracht
met NokNok
     
Werk aan geestelijke gezondheid
met educatieve materialen
         
    MATERIAAL - Versterk de veerkracht van jongeren met de Vind ik leuk-box. Je laat hen kennismaken met 4 knaltips via eenvoudige en leuke spelen. De activiteitenlijst helpt je op weg om zelf een workshop samen te stellen rond NokNok.

Lees meer op 
www.logobrugge-oostende.be/noknok 
Meer info
geestelijkegezondheid@logobrugge-oostende.be of 050 32 72 95
     
MATERIAAL - Met heel wat educatieve materialen kan je in groep werken aan sociale vaardigheden, gevoelens, diversiteit, pesten…

Vind een overzicht op 
www.logobrugge-oostende.be/webshop
Meer info
geestelijkegezondheid@logobrugge-oostende.be of 050 32 72 95
   
 
  • zonder externe begeleiding
  • WIE KAN  HIERMEE AAN DE SLAG: begeleiders
  • DOELGROEP: jongeren (12-16 jaar)
  • ONTLENING: informeer naar beschikbaarheid
     
 
  • zonder externe begeleiding
  • WIE KAN  HIERMEE AAN DE SLAG begeleiders
  • DOELGROEP: jongeren (verschillende leeftijdsgroepen)
  • ONTLENING:informeer naar beschikbaarheid 

 

    TABAK-, ALCOHOL- EN DRUGSPREVENTIE       TABAK-, ALCOHOL- EN DRUGSPREVENTIE
   
Opvoedingsondersteuning bij
etnische culturele minderheden
     
Als kleine kinderen groot worden
         
    MATERIAAL - Ga aan de slag met uitgewerkte en geëvalueerde methodieken en versterk de opvoedingsvaardigheden van ouders om tabak-, alcohol- en druggebruik van hun kinderen te voorkomen of uit te stellen.  

Lees meer op 
www.logobrugge-oostende.be
Meer info
tad@logobrugge-oostende.be of 050 32 62 96
      VORMING - Tijdens deze interactieve vorming krijgen ouders tips om tabak-, alcohol-, en ander druggebruik of gamen bij hun kinderen te helpen voorkomen of uitstellen. Centraal  staat het versterken van beschermende opvoedingsvaardigheden. 
Ook beschikbaar in Turks en Marokkaans. 
 
Lees meer op
www.logobrugge-oostende.be/akkgw
Meer info
tad@logobrugge-oostende.be of 050 32 62 96
   
 
  • zonder externe begeleiding
  • WIE KAN  HIERMEE AAN DE SLAGintermediairen die in contact komen met ouders
  • DOELGROEP: ouders uit etnisch culturele minderheden
     
 
  • met externe begeleiding
  • WIE KAN  HIERMEE AAN DE SLAG: intermediairen die in contact komen met ouders
  • DOELGROEP: ouders van tieners (10-15 jaar)


 

    TABAK-, ALCOHOL- EN DRUGSPREVENTIE       VOEDING EN BEWEGING
   
Binnen roken is nooit oké
     
De Proefkampioen
         
   
E-LEARNING - Meeroken is ongezond. Ouders beseffen vaak niet hoelang de rookdeeltjes in huis blijven: in de lucht, maar ook op meubels, kleren en speelgoed. 
Wil je die kinderen en hun ouders helpen? Ga dan met hen in gesprek. In weinig tijd kun je heel wat bereiken. De e-learningtool ‘Meeroken is geen binnenpretje, praat erover’ helpt jou hiermee. 
 
Lees meer op
www.logobrugge-oostende.be
Meer info
tad@logobrugge-oostende.be of 050 32 62 96
     
 
MATERIAAL - Kinderen voelen, proeven, ruiken, horen en kijken. Al spelend en experimenterend maken ze samen met ‘Winnie Wortel’ kennis met de vier basissmaken: zuur, zout, zoet en bitter. Door de kinderen nieuwe smaken te laten ontdekken, leer je hen gezonder en gevarieerder eten.

Ontleen de Proefkampioenkoffer
www.logobrugge-oostende.be/proefkampioen
Meer info
voedingenbeweging@logobrugge-oostende.be of 050 32 62 95
   
 
  • zonder externe begeleiding
  • WIE KAN  HIERMEE AAN DE SLAG:  intermediairen die in contact komen met ouders
  • DOELGROEP: ouders
     
 
  • zonder of met externe begeleiding (€60/u + km-vergoeding)
  • WIE KAN  HIERMEE AAN DE SLAG: opvoeders
  • DOELGROEP: kinderen (3 - 8 jaar) 


    VOEDING EN BEWEGING       VOEDING EN BEWEGING
   
Gezond opgroeien
     
Winkeloefening
Kritisch etiketten lezen
         
    VORMING - De diëtist geeft antwoord op voedingsgeralteerde opvoedingsvragen. Zo kom je te weten waarom snoep en frietjes er gemakkelijk ingaan en waarom velen hun neus ophalen voor gezonde voeding zoals groenten en vis. Je staat stil bij wat gezond eten en bewegen betekent voor kinderen en wat een ouder hieraan kan doen.
 
Lees meer op
www.logobrugge-oostende.be/gezondopgroeien
Meer info
voedingenbeweging@logobrugge-oostende.be of 050 32 62 95
     
WORKSHOP - Weten wat je eet begint met weten wat je koopt. Naar de supermarkt gaan is voor veel opvoeders een routineklus geworden. We grijpen blindelings naar de producten die wij en de kinderen kennen én lusten. Een diëtist legt dit uit aan de hand van verpakkingen en leert je kritisch voedingsetiketten lezen.
 
   
 
  • met externe begeleiding (€60/u + km-vergoeding)
  • WIE KAN  HIERMEE AAN DE SLAG: opvoeders
  • DOELGROEP: kinderen (2,5 - 12 jaar) 
     
 
  • met externe begeleiding (€60/u + km-vergoeding)
  • WIE KAN  HIERMEE AAN DE SLAG opvoeders
  • DOELGROEP: kinderen (2 - 12 jaar) 

 

 

Logo regio's in kaart

Postcode

 

Logo Antwerpen